Sunday, January 31, 2010

hikayat roti jala~


assalamualaikum and greetings to all..
ntah nape aku rase cam nak citer tentang al-kisah roti jala dalam hidup aku..
since aku kecik sampai besa panjang dah pun sekarang ni, aku memang hantu roti jala..mase kecik-kecik dulu memang muke aku jela pun yang selalu kene marah ngan mak aku sebab curik-curik makan roti jala yang belum hidang kat atas meja..(^_^')
nak wat camne kan..bukak je tudung saji, nampak roti jala yang kuningnye ngalahkan warna pulut kuning..fuuuhhhh...
so,
aku pikir tak pela kot kalo aku amek dua or tiga roti jala tu..tapi, mase aku ngah sedap menyumbat roti jala kat dalam mulut, tetibe je aku rase cam de satu aura yang leh wat aku tak tido malam kat sebelah aku..
then,
elok je aku toleh tepi..mak aku dah pun cekak pinggang sambil pegang senduk kayu favourite die + muke tak puas ati + kening double jerk..
jadik,
sebagai langkah keselamatan, aku pun memulakan larian marathon keliling rumah ngan mak aku..*lol..
lastly,
aku kalah gak dalam marathon tu disebabkan mak aku wat pakatan yang tak sah ngan adik-adik aku..
then, sebagai denda..aku telah dipaksa mengikuti kursus membuat roti jala yang di'organize'kan oleh chef terulung yang amat menyayangi senduk kayu die iaitu..mak aku..(T_T)
mule-mule tu memang hancur gak la rupe roti jala aku..bak kate mak aku bile nengok roti jala aku tu dedolu, "hish, ape burok meno rope roti jale kamu ni along??..udah rope jale ikan je..tak semenggah betoi..bab melantak bukan main kamu ye..bab masak, haram..ape pun tak tahu"..(^_^')
but,
after praktis ntah berape kali..akhirnye aku dapat gak la wat roti jala tu..*(elok le sikit dari yang mule-mule)..
dan sekarang ni kalo de sesape nak makan roti jala kat dalam rumah tu,
maka,
akan terdengarlah satu jeritan yang berbunyi,..
"along...pegi buat roti jala.."
dan selalunye,
dengan langkah yang cam orang baru pas lari marathon keliling Malaysia + senyum yang dibuat-buat tapi ikhlas, aku pun menuju ke dapur yang serba indah tu..
but,
bile look back..de gak faedah aku belajar wat roti jala tu..at least, tak payah curik-curik makan roti jala + marathon keliling rumah..(^_^)
adat la kalo time mule-mule nak belajar tu roti jala dah macam jala ikan..i'm living too..
wassalam..

No comments:

Post a Comment